Un dels
principals reptes que te l’educació matemàtica a la nostra etapa és el
trencament de barreres.
Quan ens plantegem com ensenyar matemàtiques al nostres alumnes, en realitat intentem introduir-los en tot un món de representacions abstractes, de normes estrictes i procediments que exigeixen un alt rendiment lògic. Sempre intentem adequar-nos a allò que pensem que son capaços de fer però moltes vegades no ens responen; repetim la mateixa activitat moltes vegades però, o no els interessa o no l’entenen; intentem posar exemples pràctics; juguem amb algun material que pensem pot ser profitós; i, així, arriba un moment en què la gran majoria ens dona la resposta correcta a allò que nosaltres els hem preguntat. Aleshores ens donem per satisfets i passem a un altre concepte, un altre procediment i així successivament.
Finalment, quan acaben l’etapa i passen a Primària, establim com a objectius mínims que sapiguen identificar i recitar la sèrie numèrica, que reconeguen les quatre o cinc figures geomètriques bàsiques, que sapiguen com fer sumes senzilles i haver introduït el procediment de la resta.
Es per això que al nostre taller de matemàtiques, que el fem tres vegades a la setmana, complementen allò que de manera insuficient es treballa al llibre de text. Planifiquem jocs, lliures i dirigits, on anem avancant en quatre grans àmbits matemàtics: la numeració i el càlcul, la geometria I les qualitats dels objectes i la lògica. Els jocs tenen una durada de 12 minuts aproximadent i tots els xiquets passen per tots el jocs, distribuits per taules.
Ací teniu una de les sessions amb el treball que fem:
GRUP 1: Amb un joc de taulell tirem dos daus i tatxem el número de caselles que ens surten als daus després de sumar-los. Iniciem la suma de dos conjunts i el conteig fins al 6.
GRUP 2: Els xiquets juguen plastilina de forma lliure. Aquesta activitat servix per a descansar de les altres que exigixen una major concentració.
GRUP 3: De forma lliure també, escribim tots els números que sabem i ens inventem uns altres. Es treballa la numeració i ens servix per a veure si, a banda de conèixer la sèrie numérica, tenen consciència de la grandària dels números.
GRUP 4: Aprofitant el bambouchi, els donen un model a reproduïr que, en anteriors sessions era més senzill i ara, per exemple, consisteix en juntar un quadrat i un triangle per a formar una cosa. És igual d'interessant observar el procés de construcció (selecció de la llargària de les palletes, conteig de la quantitat necessària...) com la posterior representació escrita i lliure d'alló que ha passat (dibuixem allò que hem fet i allò que hem necessitat per a fer-ho). Resumint: construïm la nostra pròpia geometria i analitzem aquest procés.
Cadascuna de les sessions del taller es treballen diferents tipus de jocs i activitats (ordenar i seriar, jugar al dominó, construcció de formes geomètriques, activitats de lògica, problemes, tangram, conexion...). A més, d'una setmana a una altra, la mateixa activitat es va complicant per a que el xiquet s'acostume a aplicar allò que sap a nous reptes.
En entrades posteriors vos ensenyaré nous jocs, alguns d'ells adaptats.
Què vos pareix? A què jugueu vosaltres?
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaAmb Lucia a vegades juguem al bingo dient ella els numeros alguns a la seua manera clar!tambe juguem a la oca i al domino. Em pareix molt interesant que ens informes dels jocs en els que deprenen matematiques, aixina nosaltres tambe podem ajudarlos a casa i com no, al mateix temps jugar amb ells
ResponEliminaAquestos jocs són molt interesants, el que més m'agradat és l'últim, Aitana m'ha contat el que es tenia de fer i que és el que ha escrit ella, que no era el mateix que havia escrit Alicia.
ResponEliminaA casa juguem amb les baralles (al cau, a la carta més alta, amb el dominó, al parchís, a la oca, fem puzzles entre altres coses, són coses tradicionals, però ens serveixen per anar aprenent fàcilment.
Amb Lucia juguem al bingo dient ella els numeros, tambe juguem a la oca, al monopoly i al domino.
ResponEliminaEm pareix molt interessant que ens digues com deprenen les matematiques aixina tambe podem ajudarlos a casa i com no al mateix temps jugar amb ells
Em pareix molt bé tot això que feu. Si alguna vegada voleu regalar-li algun joc de matemàtiques didàctic i bo i original, hi ha una tenda en València on ho puc ncarregar i als mestres ens fan el 20% d descompte. El pare d'Aitana sap de què parle. Gràcies pels comentaris i pel treball.
ResponEliminaAlicia juga també a la baralla i al parxis segur que en un joc d'aquets s'entretindria molt. Ho tindre en comte.
ResponEliminaDesde poco, Lucas tiene un juego de parchis con pequeños piratas que le encanta, conoce muy bien las reglas y sabe que numero permite salir y calcula cuanto debe obtener en el dado para poder "comer" mis piratas.
ResponElimina