Des de ben menuts els xiquets i xiquetes tenen una relació directa amb els números. Mitjançant les cançons, quan celebren l'aniversari i assenyalen els anys amb els dits, quan compten coses... s'estan introduïnt des de bebés en el món numéric. Pero aquestos números no són abstractes, no són percebuts de forma aïllada; al darrere d'ells hi ha sentiments, fets i coses amb les quals es poden sentir identificats. Al segon cicle d'Educació Infantil, encara podem crear números significatius a l'hora que aprenen matemàtiques de forma quasi natural i sense donar-se compte de la lliçó. Ixes lliçons, sessions o activitats poden ser les més importants que es donen a aquestes edats.
Com a exemple, a l'hora de conèixer els números naturals i assignar-los l'ordre ascendent, resulta molt útil una rutina diària com la de passar llista.
Aquest any tenim a la classe una llista amb totes les persones que hi som. El curs passat l'ordre a l'hora de fer-ho era aleatori i el protagonista el podia canviar tots els dies. Però ara m'interessava que la possició de cadascú en la llista fòra invariable per que cadascú es vinculara a un número i coneguera, no només el seu, sinó també els dels seus companys. Aquesta ordenació no ha estat arbitrària. Ells han decidit el primer dia, després d'una plutja d'idees i una posterior votació, el criteri per a establir l'ordre. Finalment vam quedar en què l'ordre seria de més baixet a més alt (amb la qual cosa Aitana és la primera i jo sóc l'últim de la llista). D'aquesta manera aquest ordre té sentit.
Fixeu-vos com d'important és açò que amb el treball que els xiquets estan tots el dies, entre d'altres coses: aprenent a comptar de forma oral; familiarizant-se amb les quantitats; coneixent grafies numériques, fent correspondències quantitat-número... I tot açò si no compteu amb el fet què després de passar llista comptem els xiquets i xiquetes que han faltat i els sumen. Per al següent trimestre, sumarem també els xiquets i les xiquetes què sí estan presents a l'aula i d'aquesta manera, descomposarem el número resultant del conteig. Però per a arribar a ixe moment encara hem de fer camí...
I a més, crec que la granja m'ha quedat bonica!
El molí de la dreta és per a les xiquetes i el graner de l'esquerra és per als xiquets.
Tot en la meva classe té un sentit pedagògic i, si ho té, se'l troba un ràpidament.
Cada vegada en impresiones més, hi ha que veure de quina forma tant divertida aprenen els xiquets.
ResponEliminaI la granja està molt bé