dimecres, 22 de gener del 2014

CLASSIFICAR ÉS UN PROBLEMA

  Abans de complicar allò que entenem com a operacions matemàtiques o introduir de noves fa falta treballar més a fons el número  i una operació bàsica que no cal oblidar: la classificació. Per a introduir conceptes i procediments matemàtics cal viure'ls, manipular-los, per a després poder entendre'ls i utilitzar-los. Des d'una perspectiva d'aprenentatge constructivista, tal com recomana Bruosseau el mestre cal que contínuament imagine i propose als alumnes situacions matemàtiques que ells puguen viure, que provoquen l'emergència de genuins problemes matemàtics als quals el coneixement en qüestió aparega com una solució òptima a aquests problemes, amb la condició què aquest coneixement siga construïble pels propis xiquets. Per això, en classe hem fet últimament diversos jocs on es plantejaven problemes al voltant de... 


  1. GRUIXUT / PRIM: aquest concepte, que ens pareix fàcil però que els xiquets confonen amb gran i xicotet o alt i baixet, l'hem treballat amb blocs lògics de diferents mides i grossors, classificant-los atenent a ordres (al cercle roig col·loqueu els què són prims i grans i al blau els gruixuts i rojos). A més, hem realitzat una taula en classe després de mesurar l'amplària de la nostra cintura. 







  2. MÉS DE / MENYS DE: una vegada que ja tenen clar que menys no es diu "menos", cal treballar molt aquest concepte ordenant xiquets amb elements més a menys i a l'inrevés, classificant més elements o menys, sempre posant davant en la pissarra una referència amb els números i les quantitats per tal que els xiquets tinguen la referència. A aquest respecte ajuden les caixes de joguets. A una que ens van dur els reis ficava en números grans 3-8, a la qual cosa Aitana molt decepcionada va afirmar que només jugar xiquets de 3 o 8 anys; resulta complicat entendre l'interval de números, però continuem treballant-lo. 



  3. LA SÈRIE NUMÉRICA: des dels tres anys, a base de passar llista i de repetir, els nostres alumnes aprenen la sèrie numérica, però no l'entenen fins que no arriben als 5 anys, entre d'altres coses perquè entre el número i la quantitat anterior i posterior requereix molt de treball i maduració. Per això és molt adequat jugar al Rumii, però adaptant-lo amb aquestes fitxes de diferents nivells i jugant en dos grups o equips.    


  A jugar!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada