En alguna reunió trimestral o de tutoria vos he anomenat el tema de les intel·ligències múltiples. Vaig a intentar explicar-vos en què consisteixen i per a què ens serveix tindre-les en consideració a l'hora de treballar amb els alumnes.
Tots naixem amb una sèrie de característiques biològiques i
d'una capacitat d'adaptació al medi que ens envolta per mitjà de la intel·ligència. La capacitat per desenvolupar aquesta intel·ligència depèn de
l'educació i de l'ambient en el que estiga el xiquet. En l'educació és molt important ajudar els nens a
desenvolupar la seva intel·ligència fomentant aquells aspectes en què
destaquen, basant-nos en el que els agrada fer, i tenint molt en compte la
seva manera d'aprendre basada en les seves potencialitats.
Segons el Howard Gardner, són vuit les intel·ligències que distingeix : lingüística
- verbal, física - cinestèsica, lògica - matemàtica, espacial, musical,
interpersonal, intrapersonal i naturalista. Tots estem en la possibilitat de
desenvolupar-les encara que d'una manera i a un nivell particular producte de la
dotació biològica i dels
factors ambiental, que les promouen o inhibeixen.
Gardner considera que en el nostre cervell les vuit intel·ligències treballen en conjunt de manera semiautònoma i que cadascun de nosaltres
desenvolupa més uns tipus o altres d'intel·ligència. Ací les teniu més desenvolupades:
1. INTEL·LIGÈNCIA LINGÜÍSTICA-VERBAL: és la
potencialitat per emprar el llenguatge verbal amb adequació gramatical, donant ordre i ritme a les
paraules. Als nens que tenen més desenvolupada aquesta intel·ligència els agrada llegir, explicar contes, jugar a jocs de paraules i tenen
molt bona memòria per recordar dades, noms, llocs, dates...
2. INTEL·LIGÈNCIA FÍSICA-CINESTÈSICA: és la capacitat
per a usar el propi cos amb coordinació, equilibri, destresa, força,
flexibilitat, velocitat i sensacions perceptives i tàctils. Els nens que tenen més desenvolupada aquesta
intel·ligència gaudeixen amb activitats físiques, els agrada ballar, córrer, saltar, tocar, fer gestos...
3. INTEL·LIGÈNCIA MATEMÀTICA: és la
potencialitat d'operar amb nombres, relacions, patrons lògics, funcions
matemàtiques i investigar. Els nens que tenen més desenvolupada aquesta
intel·ligència resolen problemes, experimenten, pregunten i calculen.
4. INTEL·LIGÈNCIA ESPACIAL: és l'habilitat d'analitzar
i comprendre l'espai tridimensional i l'habilitat de veure les coses en relació
amb l'altre, amb els altres. Els que tenen més desenvolupada
aquesta intel·ligència aconsegueixen representacions espacials i visuals del
món que els envolta i poden traduir-les en imatges i figures.
5. INTEL·LIGÈNCIA MUSICAL: és la capacitat per percebre, distingir, transformar i expressar el ritme, timbre i to dels sons musicals. Als que tenen més desenvolupada aquesta intel·ligència els agrada
cantar, escoltar música, compondre cançons i estan atents als sons de
l'ambient.
6. INTEL·LIGÈNCIA INTERPERSONAL: és l'habilitat per
reconèixer i percebre les emocions i signes dels altres responent a aquestes manifestacions. Als nens que tenen més desenvolupada
aquesta intel·ligència els agrada negociar, escoltar, resoldre conflictes, persuadir, formar equips, comunicar-se i vincular- se bé amb els altres.
7. INTEL·LIGÈNCIA INTRAPERSONAL: és l'habilitat de tenir una autoimatge encertada, la capacitat d'autodisciplina
, comprensió i amor propi . Als xiquets que tenen més desenvolupada aquesta
intel·ligència els agrada meditar i somiar.
8. INTEL·LIGÈNCIA NATURALISTA: és la
qualitat de relacionar-se amb la natura des del coneixement i l'afecte. Els
nens que tenen més desenvolupada aquesta intel·ligència exploren i
investiguen la fauna i la flora i s'interessen pel tema i volen tenir animals i
plantes prop d'ells.
En l'escola massa vegades, influenciats per pressions externes o pels llibres de text que nosaltres mateix seleccionem, ens limitem a concentrar-nos en el predomini de les intel·ligències lingüística i matemàtica donant mínima importància a les
possibilitats del coneixement. És per això que molts alumnes que no
destaquen en el domini de les intel·ligències acadèmiques tradicionals, no
tenen reconeixement; i alguns arriben a pensar que són uns fracassats, quan en realitat s'estan suprimint els seus talents.
Des de l'escola hem d'identificar quin tipus d'intel·ligència és la predominant en cadascun dels nostres alumnes i ajudar al seu
desenvolupament harmònic de totes elles, reforçant les més "deficients" i avançant en aquelles que mostra més aptitud. D'aquesta manera desenvoluparan tot tot
el potencial amb el qual han nascut.
Difícil, però no impossible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada