Una de les coses que més es treballa en Educació Infantil és el número, però el fet de com els xiquets aprenen els números és més complexe del que pot parèixer en un principi. Per això vaig a intentar explicar de forma senzilla com compta el xiquet i què es fa en l'aula per que aprenga realment el concepte de número.
Per a entendre-ho cal recòrrer a psicòlegs com Piaget, que va descobrir que entre els dos i els sis anys els xiquets no tenen una comprensió reial de número, ja que tenen problemes per a ordenar-los de forma ascendent o descendent, conservar la noció de número, etc. És per això que respecte al número tot allò que es treballa en l'aula, tant en forma de fitxa com de joc, té com a finalitat que el xiquet comprenga que:
1. El nom dels números han de ser utilitzats sempre en el mateix ordre.
2. L'última paraula del conteig servix per a representar el número d'elements que hi ha en tot el conjunt que ha comptat.
3. El resultat del conteig no varia a pesar que canviem allò que ha comptat.
A més, ha de reconèixer els números, escriure'ls correctament, apendre a descompondre'ls, a sumar-los, a iniciar el concepte de "restar"... Per això es bo que els mestres avancem poquet a poquet però sense pausa i, a més, gaudint d'aquest procés d'aprenentatge, sense saltar-nos cap pas i respectant el nivell evolutiu de cada xiquet, ajudant-los en tota aquesta titànica tasca per a la qual tots estan capacitats.
Per tal d'aconseguir-ho són molt útils, a més de les fitxes, els jocs de taula com el dominó, el parxís, l'oca, els jocs de cartes com el cinquillo o el "destapat" i altres jocs adaptats al seu nivell com el de la foto en el qual els xiquets han d'arribar a una meta tirant dos daus i avançant el resultat de la suma dels dos daus.
A vegades pense que cal ser més precís i més insistent a l'hora d'ensenyar a comptar que per a fer una arrel quadrada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada